top of page
Köpvillkor

Allmänna villkor

Integritetspolicy
Betalningsmetoder

1. KÖPVILLKOR

Dessa köpvillkor gäller när du som privatperson gör ett köp från www.gatelier.se och de relaterade webbsidorna. Genom att handla på webbplatsen ingår du ett avtal med G'ATELIER. 

 

Dessa köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lagstiftning. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i dessa köpvillkor, men de villkor du godkände vid tidpunkten för ditt köp kommer alltid att gälla för den specifika köptransaktionen. Eventuella ändringar kommer att framgå av den senast publicerade versionen av köpvillkoren på vår webbplats. 

​

Nedan finner du de viktigaste punkterna i våra köpvillkor för att säkerställa en smidig och trygg köpupplevelse.

 


2. BESTÄLLNING OCH AVTAL
 

Genom att göra en beställning på webbplatsen, eller i vissa fall via telefon, e-post eller konsultation, godkänner du dessa köpvillkor.

 

När du har färdigställt ditt köp kommer vi att skicka en automatisk bekräftelse om att vi har mottagit din beställning. Observera att ett bindande avtal emellertid endast ingås när vi skickar en leveransbekräftelse till den e-postadress du angav vid köptillfället.

​

Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning om du har angett felaktig information i kassan, om vi misstänker bedrägeri eller om beställningen inte kan slutföras på grund av att den produkt du har beställt är slut i lager. I sådana fall kommer vi att meddela dig så snart som möjligt.


3. INTEGRITETSPOLICY
 

G'ATELIER är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter och fungerar som personuppgiftsansvarig när du besöker vår webbplats och genomför köp hos oss.

​

Vi lägger stor vikt vid din integritet och vill genom denna policy informera dig om hur vi hanterar dina personuppgifter när du besöker www.gatelier.se, gör inköp hos oss, blir medlem, får marknadsföring från oss eller på annat sätt har kontakt med oss.

​

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för följande ändamål:

​

  • Analysera hur vår webbplats används.

​

  • Kommunicera med dig när du kontaktar oss eller når ut till oss via våra sociala medier.

​

  • Skicka marknadsföring till dig via e-post, sms och post. Det kan inkludera information, skräddarsydda erbjudanden eller marknadsundersökningar.

​

  • För att marknadsföra våra produkter på vår webbplats och i sociala medier kan vi använda ditt namn och bilder som du har publicerat på sociala medier eller skickat oss. Vi kommer dock alltid att inhämta ditt samtycke innan vi publicerar sådana bilder.

​

  • Hantera och genomföra ditt köp, då delar vi dina personuppgifter med den betaltjänstleverantör du väljer. Vid betalning med kredit eller automatisk adresshämtning delar vi ditt personnummer med en leverantör som hjälper oss att säkerställa korrektheten i det angivna personnumret. Detta görs för att skydda din identitet. Vid försenade betalningar kan dina personuppgifter delas med ett inkassobolag som självständigt behandlar dina uppgifter för att driva in fordran.

​

  • Kommunicera med dig angående leverans, såsom att skicka order- och leveransbekräftelse. Vid genomförda köp delar vi dina personuppgifter med vår transportör för att kunna leverera varorna till dig. Vid retur av en beställning kan dina uppgifter också delas med transportören för att underlätta återlämningen och ge dig information om tillgänglighet och spårning av din försändelse. Vid utnyttjande av ångerrätt behandlar vi dina uppgifter tills ångerrätten har godkänts och genomförts.

​

  • Hantera eventuella klagomål eller anspråk gentemot oss, till exempel vid reklamationsärenden.

​

  • Uppfylla rättsliga förpliktelser, till exempel för lagring av bokföringsinformation och för att identifiera avvikande köpbeteenden och förhindra missbruk av våra tjänster.

​

  • För att administrera ditt konto om du väljer att bli medlem, vilket inkluderar att ge dig tillgång till funktioner som är tillgängliga för dig vid skapandet av ditt konto. Dina uppgifter behandlas från det att du väljer att skapa ditt konto och fortsätter tills du ändrar informationen eller väljer att avsluta kontot.

​

Som huvudregel behandlas dina personuppgifter endast av G'ATELIER. Men i vissa fall kan dina personuppgifter delas med externa parter om det är nödvändigt för att fullfölja vårt avtal med dig eller för att vi behöver samarbetspartners för tjänster som inte är vår kärnverksamhet.

 

Du har rätt att återkalla ditt samtycke, helt eller delvis, avseende behandlingen av dina personuppgifter. Du har alltid rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål och profilering, såsom nyhetsbrev och skräddarsydd marknadsföring. Du har även rätt att begära rättelse av eventuellt felaktiga personuppgifter som rör dig och att få ofullständiga uppgifter kompletterade. Du kan också begära radering av dina personuppgifter om de inte längre är nödvändiga för de syften de samlades in för.

​

För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på info@gatelier.se. Vi finns tillgängliga för att hjälpa dig.

​​

 

4. MEDLEMSAVTAL

​

Detta medlemsavtal reglerar villkoren för medlemskap hos G'ATELIER. En medlem är en person som har registrerat sig på vår webbplats. Våra bestämmelser gäller för alla dina nuvarande och framtida köp hos G'ATELIER. Avtalet är giltigt tillsvidare och du har rätt att när som helst avsluta ditt medlemskap. Du kan avsluta medlemskapet eller ändra dina uppgifter genom att besöka "Mina sidor", om inte kontakta oss. Om du är under 18 år och vill handla hos G'ATELIER behöver du ha målsmans tillstånd.

​

Som kund är det ditt ansvar att hantera ditt användarnamn och lösenord på G'ATELIER med största försiktighet. Dela inte dina inloggningsuppgifter med någon annan.

​

G'ATELIER förbehåller sig rätten att göra ändringar i villkoren samt att uppdatera och komplettera dina uppgifter. Vår kunddatabas är konfidentiell och vi åtar oss att inte vidarebefordra kundinformation till tredje part utan medlemmens godkännande.

​


5. PRODUKTINFORMATION OCH PRISER

Priserna på varor som visas på vår hemsida inkluderar moms. Observera att priserna inte inkluderar eventuella betalnings- och fraktavgifter. Avgifter för frakt och betalning tillkommer separat om inget annat tydligt anges. Vi strävar alltid efter att på ett så korrekt sätt som möjligt visa våra produkter, inklusive färger och mått. Det är viktigt att notera att färgåtergivningen kan variera beroende på din enhet eller skärms inställningar. De angivna måtten för kläderna på G'ATELIER ska bara ge dig riktlinjer för att välja rätt storlek för dig.

​

Om priset eller informationen om en produkt på webbplatsen är felaktig och du har upptäckt eller borde ha upptäckt detta, kommer priset eller informationen inte att gälla för ditt köp. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt för att informera om eventuella korrigeringar.



6. RABATTER OCH ERBJUDANDEN

För att använda en rabattkod måste du vara inloggad på ditt konto. Var noga med att ange rabattkoden exakt som den visas. Priset kommer att justeras enligt den specifika rabatt som är kopplad till rabattkoden. Giltighetstiden och eventuella villkor för rabattkoden anges i samband med den. Rabatten gäller endast vid ett köptillfälle och kan inte överföras till byten eller framtida beställningar. Detta inkluderar även tillfälliga erbjudanden där priset endast gäller under en angiven tid eller dag. Om rabatten inte dras av korrekt vid ditt köp, vänligen kontakta oss innan du slutför din beställning. Det är inte möjligt att kombinera olika rabattkoder med varandra eller använda dem tillsammans med presentkort.
 


7. BETALNINGSMETODER (för hyrda produkter se även uthyrningsvillkoren)

Du kan betala produkter på G'ATELIER´s webshop enligt nedan angivna betalsätt.

 

  • Kortbetalning

    G'ATELIER använder Stripe som leverantör av kortbetalningar. Du kan betala med Visa, Mastercard och andra liknande betalkort. Vi tar inte ut någon extra avgift när du använder denna betalningsmetod. Vid kortbetalning dras pengarna direkt från ditt kort när du slutför ditt köp. Om du väntar på en återbetalning kan det ta 2-5 bankdagar innan återbetalningen sker till ditt betalkort efter att ärendet har blivit behandlat hos oss. Detta beror på att alla parter, inklusive banken, behöver genomföra transaktionen.​

​

För produkter och tjänster som tillhandahålls vid personlig kontakt som ändringssömnad, konsultation, specifika beställningsförfrågningar etc kan du betala enligt nedan angiva betalsätt.
 

  • Kortbetalning

    G'ATELIER använder Zettle som leverantör för betalningar. Med Zettle kan du dra nytta av en snabb och enkel betalningsprocess via kreditkort, bankkort och kontaktlösa betalningar. Du kan betala med Visa, Mastercard och andra liknande betalkort. Zettle använder avancerad krypteringsteknik för att skydda dina transaktionsuppgifter och förhindra obehörig åtkomst.

 

  • Swish
    Vi erbjuder bekvämligheten med Swish-betalning. Om du är ansluten till Swish kan du enkelt genomföra betalningar som dras direkt från ditt bankkonto. För att slutföra ditt köp öppnar du bara Swish-appen på din mobila enhet och godkänner betalningen med ditt mobila Bank-ID. Vid genomförandet av köpet kommer du att erhålla vårt Swish-nummer.

 

  • Faktura

    Efter ditt köp skickas fakturan till din e-postadress. Fakturan innehåller det totala köpbeloppet, inklusive eventuella avgifter, som ska betalas. Vid betalning via faktura genomförs en vanlig kreditkontroll där det kan vara nödvändigt att inhämta en kreditupplysning. En kopia av kreditupplysningen skickas till dig per post. Samtliga villkor och information framgår tydligt på fakturan och tillhandahålls även vid personlig kontakt för din fulla insyn och förståelse. Vi strävar efter att erbjuda en smidig och transparent betalningsprocess för våra kunder.


G'ATELIER förbehåller sig rätten att besluta om påminnelseavgift, om pengarna inte inkommit i tid via samtliga betalningsmetoder.
 


8. LEVERANSVILLKOR (för hyrda produkter se även uthyrningsvillkoren)

Din beställning kommer att levereras till dig genom det leveransalternativ som du väljer i kassan. En fraktavgift tillkommer beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Du kan hitta detaljerad information om de tillgängliga alternativen på vår webbplats och i kassan. Vi strävar efter att erbjuda flexibla och pålitliga leveransalternativ för att möta dina behov.
 

  • Leveranstid

    Den förväntade leveranstiden är angiven både på vår webbplats och i leveransbekräftelsen. Leveranstiden kan variera beroende på vilket leveransalternativ du väljer, men vanligtvis levererar vi inom 2–5 arbetsdagar från det att
    beställningen är gjord. Vi gör alltid vårt bästa för att hålla oss inom den angivna leveranstiden. Vänligen notera att leveranstiden kan variera baserat på din plats, det valda leveransalternativet och tidpunkten då beställningen görs under säsongen.

 

  • Leveranssätt

    När din order skickas från vårt lager kommer du att få en detaljerad leveransbekräftelse som innehåller all relevant information för att spåra din beställning. Beroende på paketets storlek kommer det att skickas antingen som ett varubrev eller som ett paket. Varubrev levereras först till din brevlåda om möjligt, annars till ditt närmaste ombud. Du kommer alltid att få en notifikation via e-post, avi eller SMS med information om din beställning. För vissa fraktsätt som kräver legitimation vid leverans, vänligen se till att ha en giltig ID-handling tillgänglig vid hämtning av paketet.

​

  • Outlöst paket

    Om du inte hämtar ut ditt paket inom den angivna tidsperioden hos ombudet kommer vi att ta ut en avgift. Avgiften täcker de kostnader som uppstått i samband med ditt köp. Om du önskar använda din ångerrätt, ber vi dig att först meddela oss detta eftersom ett paket som inte hämtas ut inte betraktas som en utövning av ångerrätten.

​


9. ÅNGERRÄTT & RETURER (för hyrda produkter se även uthyrningsvillkoren)
 

  • Utnyttjande av ångerrätt

    Du har öppet köp och rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det datum då du, eller en person som agerar på uppdrag av dig, mottar din beställning. Observera att ångerrätten inte gäller för produkter som redan har skickats ut för uthyrning. Mer information om uthyrningsvillkoren finns tillgängligt här.

     

    För att enkelt utnyttja din ångerrätt innan ångerperioden löper ut, vänligen kontakta oss på info@gatelier.se så skickar vi dig en retursedel. För att underlätta hanteringen ber vi dig att ange ditt namn, din adress samt ditt kundnummer eller personnummer. Du måste returnera produkterna till oss inom 14 dagar från det datum då du mottog beställningen för att fullfölja ångerprocessen.

 

  • Värdeminskningsavdrag

    När du utnyttjar ångerrätten har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Om du meddelar oss inom 14 dagar från det datum då du mottog beställningen kan du ångra ditt köp och få en fullständig återbetalning i dessa fall.

     

    Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs, har vi rätt att göra en värdeminskning på beloppet. Det innebär att vi kan dra av en summa som motsvarar produktens värdenedgång om du har använt produkten mer än vad som är nödvändigt. En sådan värdeminskning görs i enlighet med produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga köpvärdet.

​

  • Återbetalning

    När du utnyttjar din ångerrätt kommer vi att återbetala dig för de köpta produkterna senast inom 14 dagar efter att vi har informerats om ditt beslut att ångra din beställning. Vi förbehåller oss dock rätten att vänta med återbetalningen tills vi har mottagit varorna i retur.

     

    Vi kommer att använda samma betalningssätt som du använde vid din beställning för att genomföra återbetalningen till dig. Vid utövande av ångerrätten ansvarar du som kund för returfraktkostnaderna. Dessa kostnader kommer att dras från det belopp vi återbetalar dig i samband med varans återlämnande.

​

  • Reklamation

    Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera i tre år efter att du mottog produkten. Om du vill reklamera en produkt ber vi dig att kontakta oss på mail med information och bilder till info@gatalier.se. Vi konstaterar därefter om reklamationen är giltig eller inte och om återbetalning ska ske. 

​

​

10. UTHYRNINGSVILLKOR

​

  • Betalning

    För att hyra ett plagg betalar du enligt G'ATELIER´s webshop angivna betalningsmetoder. Detta genom kortbetalning. Vid uthyrningsbetalning dras pengarna direkt från ditt kort, kostnaden för uthyrningen står angivet på vardera produktsida. Detta pris inkluderar en hyresperiod på 1-7 dagar. Behöver du hyra plagget längre kommer ytterligare en avgift debiteras dig senare 499kr per dag.  

​

  • Leverans

    Produkten du vill hyra kommer att levereras till dig i samband med datumen du angett. Tänk på att hyresperioden på 1-7 dagar ingår och den dag du skall använda plagget bör inte vara den första dagen. Vi skall göra allt vi kan för att din hyrda produkt levereras till dig eller ombud första datumet i din hyresperiod. Produkten levereras på det sätt du väljer i kassan. En fraktavgift tillkommer beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Behöver du hyra plagget omgående, räkna med att vi vanligtvis levererar inom 2-5 arbetsdagar. När din order skickas från vårt lager kommer du att få en detaljerad leveransbekräftelse som innehåller all relevant information för att spåra din hyrda produkt. Du kommer alltid att få en notifikation via e-post, avi eller SMS med information när du kan hämta ut det. För vissa fraktsätt som kräver legitimation vid leverans, vänligen se till att ha en giltig ID-handling tillgänglig vid hämtning av produkten. 

​

  • Retur

    Under sista dagen på din uthyrningsperiod med datumet du angivit i ordern, måste du åter returnera produkten till oss. En returfraktsedel finns med i paketet. Du går till samma transportleverantör som du hämtade ut beställning på och lämnar in paketet du fick produkten i. Vi sköter tvättning av plagget för att bli redo för att återigen kunna hyras ut. Har du grovt förstört plagget och reparation eller ytterligare omsömnad behövs tas till, kan en eventuell avgift tas ut pga värdeminskning. 

​

  • Återbetalning

    Du har ingen rätt att ångra din hyresorder från den dag produkten har lämnat vårat lager och skickats till dig. Om du inte hämtar ut din hyrda produkt inom den angivna tidsperioden hos ombudet kommer produkten skickas tillbaka till oss och du har ingen rätt till återbetalning. Däremot har du rätt att ångra uthyrningen innan du fått leveransbekräftelse att paketet har skickats. Vi kommer återbetala dig för de hyrda produkterna senast inom 14 dagar efter vi har informerat om ditt beslut att ångra din hyresorder. Vi kommer i detta fall att använda samma betalningssätt som du använde vid din hyresorder för att genomföra återbetalningen till dig. 

​


11. FÖRETAGSINFORMATION

G'ATELIER

Organisationsnummer: 930302-xxxx

Godkänd för F-skatt

Momsregistrerad

Ateljé & Showroom

Adress: Övreby 1, 43277 Tvååker
E-post: info@gatelier.se
Tel: 076-219 80 84


Villkorsdatum 2023-05-31
Senast uppdaterad 2023-08-10

​

Leveransvillkor
Ångerrätt & returer
Uthyrningsvillkor
Företagsinformation
bottom of page